Fazekas biológiaverseny

Fazekas biológiaverseny
 

A „Fazekas biológiaverseny” a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium és a Magyar Természettudományi Múzeum közös programja az általános iskola 7–8. évfolyamos és a középiskola 9–10. évfolyamos diákjainak.

Elakadtál a felkészülésben? Mi segítünk. Kattints IDE!

A verseny tárgya: rövid, tartalmas pályázat készítése a múzeum kiállításaihoz és programjaihoz kapcsolódva, önálló kutatómunka keretében, a megadott témák egyikében.

A verseny menete:

A kétfordulós versenyt két korcsoport számára hirdetjük meg.

Az első fordulóban a versenyzőktől egy esszé összeállítását várjuk, a megadott két témából egyet kiválasztva, maximum 5 gépelt oldal + képes mellékletek terjedelemben. Ehhez a múzeum kiállításait információforrásként használhatják. Ebben a tanévben az egyik választható téma mindkét korosztályban ugyanaz.

A legmagasabb pontszámokat elérő pályázókat egy második fordulóra hívjuk, melynek helyszíne a Magyar Természettudományi Múzeum lesz. Itt a pályázók rövid, színes, maximum háromperces előadásban számolnak be pályamunkájukról, amelyet szintén egy szakértő zsűri értékel. Az előadásokat követően a versenyzőket, sorsolás alapján, négyfős csapatokra osztjuk. Ezután indul a kiállításokban zajló izgalmas csapatverseny.

Jelentkezés, nevezés módja:

Nevezni elektronikusan lehet, az alábbi e-mail címre küldött levéllel, mely tartalmazza:

•    a versenyző nevét,
•    iskoláját,
•    osztályát,
•    választott témáját,
•    a felkészítő tanár nevét.

Az általános iskolás és a gimnáziumi korosztály nevezését a: szeipgreta@fazekas.hu  e-mail címre várjuk.

Nevezési határidő: 2018. november 12. (hétfő)

A versenyre pályamunkát benyújtani szándékozó diákok a regisztráció után ingyenesen nézhetik meg a Magyar Természettudományi Múzeum kiállításait a teljes felkészülési időszakban.

A múzeum, szakértőinek bevonásával, konzultációs lehetőséget biztosít a versenyzőknek. Az időpontokról, a bejelentkezés módjáról és a kiállítások nyitva tartásáról a versenykiírás mellékletében (Segítség a felkészüléshez) található leírás.

Az első forduló választható témái:

  1. Az általános iskolás korosztály – 7–8. osztályos tanulók – számára
  1. A 2018. év fajai

Ma már egyre több élőlénycsoportok körében választják meg a szakmai társaságok (egyre több esetben közönségszavazás igénybevételével) az „év faját”. Ez egy kis kampányként jobban ráirányítja a társadalom tagjainak figyelmét az adott faj védelmére, az élővilág változatosságára, bővíti ismeretit a fajokkal kapcsolatosan. Válasszatok ki egy általatok szimpatikusnak vélt fajt, és mutassátok be részletesebben úgy, hogy egy egyszerű leírásnál több információval szolgáljon, egyéni véleményt, álláspontot is magában foglal!

  1. Élet az erdőben

Magyarország területének nagyjából egyötöd részét borítják különböző erdők, amelyek nem csak fák összességét jelentik, hanem sajátos fajösszetétellel rendelkeznek, különleges kapcsolatrendszerek alakultak ki az erdőt alkotó élőlények között, amelyek a lehető leghatékonyabban igyekeznek alkalmazkodni speciális környezetükhöz. Mi jellemző az egyes erdőtípusokra, milyen környezeti tényezők jellemzik őket, mely fajok élnek az adott erdőtípusban? A Magyar Természettudományi Múzeum állandó kiállításában rengeteg információ szerezhető, ezen kívül a múzeum munkatársai is készséggel állnak a versenyzők rendelkezésére.

  1. A gimnáziumi korosztály – 9–10. osztályos tanulók – számára
  1. A 2018. év fajai

Ma már egyre több élőlénycsoportok körében választják meg a szakmai társaságok (egyre több esetben közönségszavazás igénybevételével) az „év faját”. Ez egy kis kampányként jobban ráirányítja a társadalom tagjainak figyelmét az adott faj védelmére, az élővilág változatosságára, bővíti ismeretit a fajokkal kapcsolatosan. Válasszatok ki egy általatok szimpatikusnak vélt fajt, és mutassátok be részletesebben úgy, hogy egy egyszerű leírásnál több információval szolgáljon, egyéni véleményt, álláspontot is magában foglal!

  1. Koponyatorzítás, koponyalékelés

Sokunk számára talán az egyik legmeghökkentőbb látvány egy szándékosan eltorzított koponya. A koponyatorzítást jó néhány évszázaddal ezelőtt még világszerte végeztek csecsemőkön. A koponyalékelés (tudományos nevén: trepanálás) ellenben a korai orvoslás egyik módszereként vált sikeressé. A csatákban fejsérülést szenvedett harcosokat ezzel a módszerrel mentették meg az agyduzzanat által kiváltott haláltól. Miért alkalmazták a koponyatorzítást? Mennyire volt elterjedt és hatékony a trepanálás? A választott témában a múzeum szakértői konkrét leleteket felhasználva segítenek mindezekkel megismertetni témát választó versenyzőket.

A pályamunkák értékelési szempontjai:

I.    Külalak
II.    Tartalmi rész:
•    Témahűség
•    Logikus felépítés
•    Problémacentrikusság
•    Egyediség
III.    Forrás, irodalomjegyzék megfelelő feltüntetése

A verseny tervezett időbeosztása:

Előzetes regisztráció: 2018. november 12-ig a megadott e-mail címek egyikére.

I. forduló pályamunkáinak leadási határideje 2019. január21. hétfő. Helyszíne a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium portája.

A pályamunkák értékelése, eredményhirdetése, 2019. március 8. péntek. Az eredmények rögtön felkerülnek a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium honlapjára (www.fazekas.hu).

II. forduló, döntő (prezentáció és csapatverseny) 2019. április 12. péntek. Helyszíne a Magyar Természettudományi Múzeum Kiállítási épülete.

A 2018. év fajai:

  • Az év emlőse: nyugati földikutya
  • Az év madara: vándorsólyom
  • Az év hüllője: elevenszülő gyík
  • Az év hala: balin
  • Az év rovara: óriás szitakötő
  • Az év gombája: süngomba
  • Az év fája: virágos kőris
  • Az év vadvirága: kornistárnics
  • Az év gyógynövénye: levendula
  • Az év ásványa: fluorit
  • Az év ásványkincse: alginit
  • Az év ősmaradványa: Balatonites

Jó felkészülést és sikeres versenyzést kívánunk!

Versenyszervezők