A Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium illetve a Magyar Természettudományi Múzeum közös szervezésében meghirdetésre kerülő „Fazekas Biológiaverseny” az általános iskola 7–8. évfolyamát és a középiskola 9–10. évfolyamát célozza meg.

  1.  A verseny célja:

A versenyben részt vevő diákok készítsenek rövid, tartalmas pályázatot a múzeum kiállításaihoz és programjaihoz kapcsolódva, önálló kutatómunka keretében, a megadott témák egyikében.

A verseny eredményes felkészüléséhez >>>ide<<< kattintva található letölthető segítség!

  1. A verseny menete:

A kétfordulós versenyt két korcsoport számára hirdetjük meg.

Az első fordulóban a versenyzőktől egy esszé összeállítását várjuk, a megadott két témából egyet kiválasztva, maximum 5 gépelt oldal + képes mellékletek terjedelemben. Ehhez a múzeum kiállításait információforrásként használhatják.

A legmagasabb pontszámokat elérő pályázókat egy második fordulóra hívjuk, melynek helyszíne a Magyar Természettudományi Múzeum. Itt a pályázók rövid, színes, maximum háromperces előadásban számolnak be pályamunkájukról, amelyet szintén egy szakértő zsűri értékel. Amíg a zsűri a sorrendet megállapítja, addig versenyzők és kisérőik megtekinthetik múzeumunk kiállításait. Ezt követi az eredményhirdetés. 

III. A versenyre való jelentkezés, nevezés módja:

Nevezni elektronikusan lehet, az alábbi e-mail címre küldött levéllel, mely tartalmazza:

  • a versenyző nevét,
  • iskoláját,
  • osztályát,
  • választott témáját,
  • a felkészítő tanár nevét.

Az általános iskolás, és a gimnáziumi korosztály nevezését is egyaránt a fazekasbiologiaverseny@gmail.com e-mail címre várjuk.

Nevezési határidő: 2025. november 28. (péntek)

A versenyre pályamunkát benyújtani szándékozó diákok a nevezés után ingyenesen nézhetik meg a Magyar Természettudományi Múzeum kiállításait a teljes felkészülési időszakban.

Egyes témákban a múzeum, szakértőinek bevonásával, konzultációs lehetőséget biztosít a versenyzőknek. Az időpontokról, a bejelentkezés módjáról és a kiállítások nyitva tartásáról iskolánk, és a Magyar Természettudományi Múzeum honlapján keresztül tájékoztatjuk a jelentkezőket (lásd: letölthető segítség a felkészüléshez).

Az első forduló választható témái:

Az általános iskolás korosztály – 7–8. osztályos tanulók – számára

a) Populációs kölcsönhatások: Egy olyan populációs kölcsönhatás bemutatása, ahol legalább az egyik érintett faj fotoszintetizáló szervezet, és a kölcsönhatás ökológiai jelentőségének ismertetése.

Az egy adott helyen élő, különböző fajokhoz tartozó populációk között olyan kölcsönhatások alakulhatnak ki, melyek során a résztvevő populációk befolyásolják egymás populációjának szerkezetét, méretét.

A populációs kapcsolat az adott, kölcsönhatásban résztvevő faj populációja szempontjából lehet előnyös (+), hátrányos (-) vagy semleges (0).

A pályamunkában bemutatásra kerülhet bármely olyan populációs kölcsönhatás, melynek legalább az egyik résztvevő tagja fotoszintetizáló szervezet. Ilyenek lehetnek például a mikorrhizás kapcsolatok, az allelopatikus kapcsolatok vagy a parazitizmus jelensége is. A dolgozatban a bemutatott populációs kölcsönhatás ökológiai rendszerekben betöltött szerepét is ismertetni kell.

b) Házi kedvenceink titkos élte

Sokaknak vannak otthon házi kedvencei, amelyek megfigyelése során számos érdekességgel, meglepetéssel szolgálnak gazdájuk számára. A versenyző feladata egy, vagy akár több házi kedvencével kapcsolatos viselkedéstani (etológiai) megfigyelések, tapasztalatok bemutatása.

A gimnáziumi korosztály – 9–10. osztályos tanulók – számára

a) A talajlakó élőlények biodiverzitása, ökológiai szerepük és védelmük fontossága, gyakorlati lehetőségei.

A világnépesség növekedésével és a klímaváltozással együtt járó probléma nem csak a természetes élőhelyeink védelme, rekreációja, hanem a 8 milliárd ember élelmiszerigényének kielégítése. Talajaink ezen folyamatok során egyre jobban kiürülnek, kiszáradnak, és kevesen gondolnak arra, hogy működésük (szó szerint) szerves része az az elképesztően változatos biomassza (baktériumoktól gombákon át a rengeteg talajlakó állatig), ami egyedivé, élővé, éltetővé teszi a talajt.

A téma kidolgozása sokrétű lehet: fókuszálhat a talajt benépesítő élőlények átfogó bemutatására, de akár 1-1 élőlénycsoport részletesebb tárgyalására. Kidomboríthatóak a talaj és a talajlakók védelmének lehetőségei, nem csak globális, nagygazdasági szinten, hanem egyéni, akár a résztvevők szintjén. Kapcsolódhat a leírás akár a saját lakóhely környékére, kitérhet a komposztálás jótékony hatásaira, akár a projekt része lehet egy saját (akár iskolai, akár házi, akár közösségi) komposztáló létesítése, működésének bemutatása, a komposzt keletkezésének párhuzamba állítása a természetes élőhelyek humuszképződésével.

Hasznos források, segédletek a feladat megoldásához:

Soklábúak - Dr. Borsós Zoltán

ÉLET A LÁBUNK ALATT - Áttekintő tanulmány a szárazföldi ászkarákok (Isopoda: Oniscidea) ürügyén. - Hornung Erzsébet

b) Mennyire hihetünk a kasszasiker hollywoodi filmeknek a dinoszauruszokkal kapcsolatban?

A Jurassic Parkhoz hasonló filmekben számos félreértést okozó hibát, szándékolt változtatást, a valóságtól való jelentős eltérést találhatunk. A mezozoikum őshüllőinek kutatása napjaink egyik leggyorsabban változó tudományterülete. Amit pár évtizede biztos tudásnak véltek a szakemberek, mára jelentősen meghaladottá vált. A feladat egy, vagy több ilyen hiba, csúsztatás, szándékolt változtatás bemutatása, akár egy faj (pl. Velociraptor) vagy több faj példáján keresztül.

Hasznos források, segédletek a feladat megoldásához:

Őslények a mozivásznon - Élet és Tudomány 2021/41

Hogyan néztek ki a dinoszauruszok - Élet és Tudomány 2021/42

Dinosaurs in the Age of the Cinemobile

Education and Outreach: Dinosaurs in the movies

A Perspective on the Educational Psychological Value of Jurassic Park and Similar Films for Bioethics Discussions

A Collection of Creature Restoration Inaccuracies in the Jurassic Park Franchise and Their Implications

Világbajnok ősfenevad - NatGeo 2014/október

The Godzilla Syndrome – Scientific Inaccuracies of Prehistoric Animals in the Movies

Kiemelt szempontok:

  • Miben tér el az adott állat (külsőre vagy viselkedésre) a mai ismereteink szerinti egykor élt valódi állattól?
  • Mi lehet a változtatás valódi oka? (hiányos ismeret, művészi szabadság, az újabb tudományos eredmények megcáfolták a korábbi elképzelést stb.)
  • Ad-e erre magyarázatot a film története? (fosszíliákon nem megőrződő tulajdonság, génmódosítás stb.)

A pályamunkák értékelési szempontjai:

  1. Külalak
  2. Tartalmi rész
    - Témahűség
    - Logikus felépítés
    - Problémacentrikusság
    - Egyediség
  3. Forrás, irodalomjegyzék megfelelő feltüntetése

Az előadások értékelési szempontjai:

  1. Külalak
  2. Tartalmi rész
    - Logikus felépítés
    - Előadókészség
    -Egyediség
  3. Forrás, irodalomjegyzék megfelelő feltüntetése

A verseny tervezett időbeosztása:
Előzetes regisztráció (nevezés): 2025. november 28-ig a megadott e-mail címre.
I. forduló pályamunkáinak beadási határideje 2026. január 30. (péntek).
Az idei tanévben is virtuális formában várjuk a beérkezett pályamunkákat, pdf formátumban a fazekasbiologiaverseny@gmail.com email címre.

A pályamunkák értékelése, eredményhirdetése, 2025. március 06. (péntek).
Az eredmények rögtön felkerülnek a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium honlapjára (www.fazekas.hu).

II. forduló, döntő (prezentáció) 2026. április1 7. (péntek).
Helyszín: MNMKK Magyar Természettudományi Múzeum, Semsey Andor Előadóterem.